Nadverindstiftelsen

"Nadverindstiftelsen", var det første perlebillede jeg lavede. Det blev lavet i 2007 og var tænkt til at være en del af et individuelt kunstprojekt i billedkunst på mellemniveau på gymnasiet. Her sagde min billedkunstlærer til mig; "Jeg gad godt se hvordan et triptikon så ud, hvis det var lavet i perler". Og jeg må indrømme at jeg var noget usikker på hvad et triptikon var for noget. Men jeg slog det op og fandt ud af at det var, og er, en trefløjet altertavle. De typiske motiver der er set på altertavler, alt efter hvad jeg selv var bevidst om, var julen og påskens hændelser. Skærtorsdagsmotivet stod klarest for mig, så det var det første jeg begyndte at arbejde på. Da jeg også havde andre fag og andre timer, endte det med kun at blive til det ene billede, der blev udstillet på gymnasiet, til det individuelle projekt. Perlerne er for mig en god måde at se os mennesker i forhold til Gud. Perlern er lavet i mange forskellige farver. Nogle er transparante, nogle har en lidt mere mat transparans, nogle har en glans, andre har glimmer, nogle er pastel, nogle er neon. Og bliver de sat på en stiftplade, og set direkte fra siden, vil det være som at tage en tur for eksempel inde på Strøget inde i Indre by. Her møder du også billedet af alle mulige mennesker, i alle mulige former, farver og med hver deres historik, erfaringer og beslutningsgrundlag.

På selve billedet ser vi Jesus i midten, og hvad der ligner lyst afro-hår, er forsøget på at lave en glorie. De rå-hvide perler, er et forsøg på at skabe noget dybe i billedet, og ansigtstrækkene er også udeladt. Perlerne gør at stemningen bliver nødt til at blive udtrykt på en anden måde end ved ansigtstræk. Tæller man efter, vil der kun kunne tælles 11 deciple. Derfor er undertitlen til billedet "Judas er gået"

 

Senere samme år, havde jeg billedet til udstilling på Thorasminde, som er et lokalt museum i Bagsværd, hvor amatørkunstnere fra kommunen kan få deres værker vist frem. Da udstillingen åbnede, på ferniseringsdagen, stod bprgmesteren i lokalet, ved siden af billedet, og nævnte perler som billedet er lavet af, i sin ferniseringstale. Hvis det ikke er et skulderklap, ved jeg ikke hvad der er. 

Julenat

 

Der skulle dog gå 7 år, før jeg vendte tilbage til at komme videre med projektet. "Julenat" blev lavet i én af mine mindre perioder, hvor jeg alligevel var hjemmegående. Jeg lavde noget research først, hvor jeg tog ind til byen på National museet og så på altertavlerne som er udstillet derinde. På én af mine ture, fik jeg købt et stort to-binds leksikon, som indeholder opslag og informationer om diverse altertavler rundt omkring i landets kirker.

 

Jeg tog også til Frederiksberg bibliotek. Der viste det sig at der var en bog, med en sangtekst, som rummede beskrivelsen meget godt til billedet af julenat.

"Du ser måske Jesus, som barnet i krybben.
Med hyrder på marken og vismænd på knæ.
En stjerne som stråler, og engle som synger.
Giver stemningsfuld glæde og budskab om fred"

Sangteksten hørte jeg sunget første gang på en CD jeg har hjemme.
På billedet er hyrderne godt nok kommet ind fra marken, og de tre vise mænd, er ikke helt kommet på knæ endnu, men begge dele er med på billedet. De var der! Forneden har vi kisten som er brugt til at vise guldet, i traditionen med kalkmalerierne, til højre for kisten ses hvad der skal forestille en røgelses kande, -eller et røgelseskar. Ideen til udseendet her, er hentet fra Disney's udgave af Victor Hugo's fortælling om "Klokkeren fra Notre Dame", hvor vi i en scene i filmen ser ærkebiskoppen i spidsen for en procession af munke, hvor ærkebiskoppen svinger et sådant røgelseskar. Scenen går fra røgelses karet -kanden, og går over i den store klokke som ringer, og ligeledes svinger frem og tilbage.

Til illustration af myrra er en blågrå stor kande, yderst af de tre genstande. Her, er jeg gået til serien "Flying House"/"Super Book", som er en tegneserie, der handler om tre børn og en robot der resjer tilbage i tiden, i "Flying house" med en professor's flyvende hus, og i "Super Book" ved hjælp af en magisk over mekanisk bog. De kommer tilbage til Jesu tid og Biblens fortællinger bliver levendegjort i hvert afsnit af de to serier. Jesu fødsel er selvfølgelig også med. Fårene er med hyrderne, de første af fårene i flokken er kommet indenfor i staldens lune, bløde halm, og i den anden side ses et æsel, der både illustrerer og viser med sin tilstedeværelse at vi er i en stald, men også som en lille henvisning til Palmesøndag mange år senere.

Super Nova-stjernen er naturligvis også på plads over stalden. Og ved siden af den, tre engle i kor. 
Men hvad er julenat, uden motivets hovedpersoner? Jesus er placeret i en krybbe i midten af billedet. Rundt om ham er lys og halm. Bag krybben står forældrene. Maria har en hånd på hjertet og en lille lok sort hår stikker ud fra hendes tørklæde. Josef er vist med en hånd på krybbens ende, "hovedgærdet", hvis så kunne siges. Igen, ingen ansigtstræk, så stemning er forsøgt illustreret på anden måde.

Hjemmeside fra e-hjemmeside.dk