Vi springer tier fem over. I princippet er det dig der skal foretage valgene og blive klog på  dem og ikke mig der skal træffe valgene for dig. Det lærer du ikke noget af.

Du begynder nu at nå de midterste niveauer. Og kan du køre kampvognene på især tier 6, kan du også komme højere op. For at kunne yde den rigtige indsats og bidrage til den fælles sejr, er der visse ting du som spiller, og såkaldt "tanker", skal kende til og kunne bruge.

Kend dit kort
Hvert kort har sine kvaliteter og problemer. Kører du i byområde? På flad eller ujævn bane? I åbent område, hvor det kan regne med granater ned over dig?
Hvor er de gode steder, der kan give dækning, samtidig med godt udsyn og skudmulighed?
Hvor kører din kampvogns type typisk hen?
Hvor er de gode steder for artilleri dækning?
Hvor stejle skråninger kan du klare at køre nedad og hvordan gør du?

Kend din kampvogn
Selv indenfor den samme type og det samme niveau kan der være stor forskel i kampvognens forskellige faktorer.
Pansring; hvor tyk er pansringen på kampvognen?
Weakspots; hvor er dens weakspots, hvilke steder skal jeg beskytte på min egen kampvogn og hvilke kan jeg tilsvarende sigte efter på fjendtlige kampvogne, tilsvarende min egen?
Det giver nemlig en fordel at vælge bestemte kampvogne. Du får et kendskab til hvordan de skal køres, hvor de bløde punkter er på kampvognen og hvor det vil være mest sandsynligt at finde den enkelte kampvogn, hvis spilleren på det modsatte hold, kører sin kampvogn "optimalt"

-Jeg har selv været i højere tier kampe på et kort, hvor jeg har måttet tjekke hvilket niveau kampen var i forhold til de kampvogne der var på banen, overfor spillernes måde at køre kampvognene på.
Kører du i en tier 6 eller 8 kampvogn, men spiller som tier 4, (kører frem til hegnet, og bare venter på at fjendtlige kampvogne vil dukke op) ja så er tier 6 eller 8 ikke det rigtige niveau for dig at være på endnu.

Manøvrer
Der findes enkelte manøvrer, du som spiller kan gøre brug af, men du skal vide hvor du kan bruge dem, og hvordan. Bare fordi de "store" spillere gør brug af en manøvre, er det ikke sejt i sigselv. Det, der gør det sejt er, at de gør brug af den, i den rigtige situation og på det rigtige køretøj.

Kampens type
Jeg lovede at vende tilbage til kampens type. Det kommer her. Der findes tre typer kampe. Der er standard kampen, hvor dit og det fjendtlige hold, hver har en base, som I skal beskytte, mod fjendtlig indtrængen, og KAN vinde, ved at indtage det andet holds base.

Så er der en anden type kamp, hvor kun det ene hold har en base, som det andet skal forsøge at indtage indenfor en vis mængde tid. Hvis det ikke lykkes, for det hold uden en base, at erobre fjendens base, taber holdet uden base automatisk, mens det andet, logisk nok vinder. Denne type, bliver i engelsk opsætning kaldt: "Assult"

Den sidste type, kaldes "Encounter" på engelsk. Her, er der ingen af holdene der har nogen base, men de spawner på hver deres punkt. I denne kamptype, som i de andre lige så vel, kan man vinde ved at ødelægge alle fjendtlige kampvogne, eller indtage den HVIDE base, der på én eller anden måde, bliver placeret i midten af banen, mellem de to spawnings punkter.
Min erfaring ved denne kamptype siger, at det ikke kan betale sig at "cappe"; "erobre" den hvide base i starten af spillet. Hvis du gør det, vil du, inden der er gået for lang tid, blive skudt til et forkullet brændende vrag, og du vil ikke længere være til nytte for dit hold.
 

Hjemmeside fra e-hjemmeside.dk